Media-vriendelijkheid

Onlangs verscheen het boek "Geloven in communicatie", waarin prof. Joan Hemels pleit voor een kerkelijke communicatie die Gods vriendelijkheid weerspiegelt.

Nieuwswaarde
Hemels constateert dat de Kerk vaak een hoge nieuwswaarde heeft, met de Paus, de Wereldjongerendagen, maar helaas ook met de nodige schandalen. Bij gebrek aan voldoende budget kan de Kerk echter niet meekomen met het toenemende mediageweld vanuit bedrijfsleven en overheden.

Alternatief
Mede om die reden pleit prof. Hemels voor een alternatieve communicatiestijl, waarover in een visionair en open debat moet worden nagedacht. Nog veel te vaak wordt de kerkelijke communicatie beheerst door een monoloog vanuit de hierarchische structuur. Hemels ziet kerkelijke communicatie daarentegen meer als "een kardinale kunst, diealle kerkgenoten met hun eigen talenten kunnen beoefenen".

Gesloten
Ik kan hier aan toevoegen dat niet alleen de officiele kerkelijke communicatie geregeld te kort schiet, maar ook de communicatie vanuit katholieke kringen in het algemeen. Juist van katholieken zou je een open houding verwachten, maar als je kijkt naar kerkelijke en katholieke websites, fora en weblogs, dan valt vooral de geslotenheid op.

Voorbeelden
Op weblogs lijken katholieke schrijvers vaak nauwelijks tot communicatie bereid te zijn, mogelijkheden tot antwoorden zijn regelmatig uitgesloten of beperkt door hindernissen en censurering (om nog maar niet te spreken van complete disclaimers). Op websites lijkt men vaak weinig geneigd om links naar andere katholieke sites op te nemen, of hooguit die welke "zuiver" worden geacht. En over hoe het grootste Nederlandstalige katholieke internetforum, dat van Rorate, afgleed tot een welhaast sektarisch clubje, schreef ik al eerder "Sluiting Rorate-forum". Er spreekt een jammerlijk wantrouwen jegens anderen uit dit alles.

Vooroordelen
Zulk wantrouwen gaat niet zelden gepaard met achterhaalde vooroordelen, zoals onlangs nog de aartsbisschop van Westminster en katholieke primaat van Engeland en Wales, die meent dat het overmatig gebruik van e-mails, sms en sociale netwerksites slechts oppervlakkige vriendschappen veroorzaakt en het gemeenschapsleven ondermijnt.
Gelukkig zijn er daarnaast ook positieve initiatieven (zo is het Vaticaan op YouTube, de Paus op Facebook en Mgr. Eijk op Twitter te vinden), maar het geeft wel aan dat nog lang niet is doorgedrongen dat het internet, als wereldwijd, open en vrij communicatiemiddel, een bij uitstek katholiek communicatiemiddel is.

Katholiek Nieuwsblad
Toevallig kwam ook vandaag, het feest van Maria Tenhemelopneming, het Katholiek Nieuwsblad met een nieuwe website op www.katholieknieuwsblad.nl. Deze is door Eric van den Berg, de man achter Isidorusweb, nu geheel vernieuwd. De vorige site van het KN was nogal gedateerd, maar had toch, mede daardoor, veel meer een eigen (en vriendelijker) gezicht dan de nieuwe site.

Onderscheidend
Dat websites steeds vaker een vergelijkbaar en zakelijker design krijgen, is een tendens die helaas meer en meer te zien is. Eerder schreef ik daar al over in de log "Katholieknederland.nl vernieuwd". Dat er bepaalde standaards ontstaan is natuurlijk niet verkeerd, maar speciaal voor katholieke sites zou het m.i. een gemiste kans zijn wanneer zij niet alleen onderscheidend zijn qua inhoud, maar ook qua vormgeving. Niet voor niets is de verbondenheid van vorm en inhoud een van de kenmerkende aspecten van het Katholicisme…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s