Katholieke PR

Het katholieke geloof is geworteld in Traditie: in het doorgeven, in de geloofsover- dracht. Dat veronderstelt dat er communicatie is tussen mensen.
Vanuit het inzicht in de nauwe verbondenheid van vorm en inhoud, van boodschap en medium, heeft de Kerk het geloof vaak op zeer succesvolle wijze weten te ver- kondigen en over te dragen.

Concurrentie
Mede door de secularisatie is deze kerkelijke verkondiging echter sterk achteruit- gegaan. Door de gedwongen inkrimpingen zijn er steeds minder middelen be- schikbaar en het blijkt heel moeilijk om de oude boodschap voor moderne mensen begrijpelijk te maken.
Bovendien zijn tegelijkertijd de media-, reclame- en andersoortige publieke bexc3xafn- vloedingsmechanismen enorm toegenomen. Deze zijn ook steeds meer geprofes- sionaliseerd door de marketing- en public relationsbranche. Tegen deze concur- rentie lijkt de Kerk nauwelijks opgewassen.

Prioriteit
Gezien het zeer grote belang van de geloofsverkondiging zou PR-beleid daarom ook een heel hoge prioriteit moeten hebben bij alle kerkelijke organen en katho- lieke organisaties.
Zoals elk zichzelf respecterende organisatie een PR-beleid, een marketingstra- tegie en een reclamebudget heeft, zo zou ook de Kerk de nodige richtlijnen voor haar public relations moeten hebben en al het nodige geld daarvoor moeten vrijmaken. Public Relations is namelijk communicatie met mensen – en als dat de core business van xc3xa9xc3xa9n organisatie is, dan is dat die van de Kerk!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s