Pater Karel heilig verklaard

Gisteren heeft paus Benedictus XVI in Rome de van oorsprong Limburgse pater Karel Houben heilig verklaard. Deze plechtigheid, waarbij ook drie andere zaligen tot heiligen werden verheven, werd bijgewoond door tienduizenden gelovigen, waaronder ruim 700 uit Limburg.

Leven
Pater Karel Houben werd in 1820 geboren in de Limburgse plaats Munstergeleen en overleed in 1893 in Dublin. In 1845 trad hij toe tot de congre- gatie van de Passionisten en nam daarbij de naam Karel van Sint Andries aan. Hij werd direct voor de missie naar Engeland gezonden en werd in 1856 overgeplaatst naar de nieuwe gemeenschap van Mount Argus bij Dublin.

Wonderen
In die gemeenschap bracht hij het grootste deel van zijn leven door in grote devo- tie. Allengs kwamen steeds meer mensen op hem af om zijn zegen te ontvangen. Velen zijn daardoor op wonderbaarlijke wijze genezen, waardoor zijn faam zich in alle uithoeken van de Engelstalige wereld verspreidde. In 1988 werd pater Karel door paus Johannes Paulus II zalig verklaard.

Links
www.paterkarel.nl
www.paterkarel.info
– Wikipedia-artikel: Karel Houben

3 thoughts on “Pater Karel heilig verklaard

  1. Hallo Caspar,

    De inhoud van deze web-log vind ik interessant. Ik zou het waarderen als je mijn site een wederbezoek zou willen brengen: norbertmelenhorst.web-log.nl
    Ik ben zelf baptist, maar ben interkerkelijk ingesteld. Het katholicisme kent elementen die me zeer aanspreken, maar ook een aantal waar ik minder mee heb.

    Gezegende groet,

    Norbert Melenhorst

  2. Goede opzet, duidelijker dan de vorige.
    Hoewel ik niet katholiek ben (PKN), lees ik graag de katholieke web-site. Ik steek er iets van op. Veel succes in het vervolg.
    A.P.M. Zeijlemaker

Geef een reactie

