Charles Taylor

De katholieke Canadese filosoof Charles Taylor heeft dit jaar de prestigieuze Tem- pletonprijs gekregen.
Deze prijs is genoemd naar de Britse on- dernemer en filantroop sir John Templeton en wordt toegekend voor vooruitgang in de godsdienst en de dialoog tussen religie en wetenschap en levert de winnaar 1,2 mil- joen euro op.

Biografie
Charles M. Taylor werd in 1931 geboren in in Quxc3xa9bec, Canada en studeerde ge- schiedenis, filosofie en economie. Hij werd aangesteld als professor voor ethiek aan de Oxford University en vervolgens als professor voor filosofie aan de McGill University in Montrxc3xa9al.
Tegenwoordig is hij als emeritus-professor voor recht en filosofie verbonden aan de Northwestern University in Evanston, Illinois, USA. Hij heeft 10 boeken en tal- loze artikelen geschreven en is xc3xa9xc3xa9n van de zeldzame prominente filosofen die ook praktiserend katholiek zijn.

Achtergrond
Taylors denken sluit aan bij zijn grote voorgangers Wittgenstein, Heidegger en Merleau-Ponty. Zo stelt hij dat alles wat wij zeggen en doen pas betekenis krijgt tegen een achtergrond en een context die wij niet zelf hebben gemaakt of in de hand hebben. De omgeving bepaalt onze dagelijkse gewoonten en pas in tweede instantie kunnen wij daar kritisch naar kijken en ons daar bewust van worden.
Op grond hiervan wordt Taylor wel tot de filosofische stroming van het communi- tarisme gerekend, waarin het belang van sociale gemeenschappen en instituten wordt benadrukt.

Blinde vlek
Tayler betoogt voorts dat de scheiding tussen godsdienst en (natuur)wetenschap sinds de Verlichting heeft geleid tot een blinde vlek voor zedelijkheid en spiritua- liteit, waardoor wetenschappers niet meer in staat zijn om vat te krijgen op dat wat bepalend is voor de zin van het leven. En zonder dat zullen we ook niet in staat zijn om de grote problemen van deze tijd, zoals geweld, racisme en oorlog, op te lossen.

Het zelf
Zijn belangrijkste werk is ‘Sources of the Self: The Making of Modern Identity’ uit 1989, waarin hij het ontstaan van het moderne zelfbeeld onderzoekt. Hij stelt daarin dat in de Middeleeuwen God centraal stond, die aanbeden werd in een gemeenschappelijk verband waaraan het individu zijn of haar identiteit ontleende.
In de daaropvolgende 500 jaar vond er een langzame verschuiving plaats, die erin resulteerde dat tegenwoordig het "zelf" centraal is komen te staan, dat ieder voor zichzelf vorm dient te geven, door vooral "jezelf te zijn".
In de heersende liberale opvatting wordt dat "jezelf zijn" vooral voorgesteld als volledig onafhankelijk, ongebonden en vrij zijn, maar Taylor betoogt dat dat onmo- gelijk is, omdat je je eigen identiteit alleen kunt vormgeven ten opzichte en tegen de achtergrond van een sociale en culturele omgeving en achtergrond.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s