Spraakverwarring

Een centraal gebeuren in het Katholicisme is de Eucharistieviering, of in wat traditioneler bewoordingen: de Heilige Mis. Ondanks de belangrijkheid, heerst er in de praktijk toch vaak een hardnekkige spraakverwarring omtrent deze viering…

Hier een rijtje met de meest voorkomende misverstanden:

Niet: gemeente – maar: parochie
Niet: voorganger – maar: priester of celebrant
Niet: voorgaan – maar: vieren of celebreren of ook: opdragen van de mis
Niet: dienst – maar: eucharistieviering of heilige mis
Niet: tafelgebed – maar: eucharistisch gebed

Protestants
Wat hierbij opvalt, is dat de woorden die vaak gebruikt worden, uit de protestantse traditie komen.
Voorgangers die voorgaan in een dienst tref je aan in de protestantse kerken. In de katholieke Kerk zijn het priesters die de eucharistie vieren of de mis opdragen.

Vervagend
Het gebruik van zulke protestantse termen kan er gemakkelijk toe leiden, dat het onderscheid tussen een protestantse dienst en een katholieke mis vervaagt en dat mensen gaan denken dat beide op hetzelfde neerkomen.

Helderheid
Door het toenemende gebrek aan gedegen kennis van het (eigen) geloof zijn veel mensen al nauwelijks meer goed op de hoogte van de belangrijkste elementen van hun geloof. Daarom is het des te belangrijker dat er niet nog meer onnodige verwarring wordt gezaaid door termen uit de ene geloofsrichting op de andere toe te passen.

Verwoorden
Juist bij geestelijke zaken is een correct taalgebruik van zeer groot belang: omdat het gaat over dingen die wij niet kunnen zien en die we dus niet empirisch kunnen verifixc3xabren, zijn we voor het omschrijven van ons geloof aangewezen op de woorden (en de symbolen) die wij daar voor gebruiken… Woorden (en symbolen) zijn niet alleen verwijzend, maar ook verwerkelijkend!

Katholiek
Wat de Eucharistieviering betreft kunnen we door de juiste katholieke woorden te gebruiken aangeven dat het gaat om het opdragen van het kruisoffer ("opdragen van de mis") waardoor Christus onze verlossing heeft bewerkstelligt. Dat is voor ons reden om daar in grote dankbaarheid ("eucharistie") en vreugde ("vieren") aan deel te nemen. De priester doet dit als vertegenwoordiger van Christus en daarom "draagt hij de mis op" of "viert hij de eucharistie".
Dit is dus een heel andere insteek dan bij de protestanten, bij wie een dominee als "voorganger" vanuit de gemeenschap "voorgaat" in een "dienst", een dienst meer aan de gemeenschap die hem of haar heeft aangesteld dan aan God…

Advertenties

3 thoughts on “Spraakverwarring

  1. Hoi,
    Ik zag je berichtje op mijn site. Ik kom hier zeker nog eens terug om wat te lezen. Leuk om zo de verschillen en overeenkomsten naast elkaar te kunnen zien.
    Elke

  2. Hello
    heb je reactie gelezen en kwam eens een kijkje nemen op je logje.
    Ben zelf katholiek opgevoed geweest, doop, communie, heb in dergelijke school gezeten en ben nu christen.
    Heb jij de Bijbel gelezen???
    Dan moet je tot de conclusie komen dat de katholieke kerk daar heel ver van verwijderd is.
    groetjes

  3. De katholieke Kerk mag misschien hier en daar verwijderd zijn van de letter van de Bijbel, maar zit naar mijn mening wel het dichst bij de geest van de Bijbel.

    Veel mensen hebben moeite met het verschil tussen wat zij in het Nieuwe Testament lezen en de katholieke tradities.
    We moeten echter wel beseffen dat het NT geen script is dat wij maar zo letterlijk mogelijk zouden moeten ‘naspelen’…
    Juist tegen zulke ‘letterknechterij’ heeft Jezus ons gewaarschuwd! Hij is gekomen, niet om de wet, de regels op te heffen, maar om ze met liefde te vervullen en te vervolmaken…

    Dat betekent o.a. dat wij enerzijds de Bijbel niet onredelijk letterlijk moeten nemen, maar anderzijds ook de liefde niet moeten verabsoluteren, in die zin, dat er niet meer dan een louter gevoelsgeloof, los van de bijbelse, christelijke en katholieke traditie overblijft…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s