Symbolische kledij

Vandaag vond in Naarden de kerkelijke inzegening plaats van het huwelijk tussen prins Floris, de jongste zoon van prinses Margriet, en de van huis uit katholieke Aimxc3xa9e Sxc3xb6hngen.

Een centrale plaats in de overweging van dominee dr. Anne van der Meiden vormde een deel uit hoofdstuk 3 van de brief van Paulus aan de Kolossenzen, waar het gaat over de de ‘kledij’ waar de christenmens zich mee dient te bekleden:

Trek de oude mens met zijn gedragingen uit, bekleed u met de nieuwe mens, die wordt vernieuwd tot het ware inzicht, naar het beeld van zijn schepper. Dan is er geen sprake meer van Griek of Jood, besnedene of onbesnedene, barbaar, Skyth, slaaf, vrije mens. Maar alles in allen is Christus.
Bekleed u, als Gods heilige en geliefde uitverkorenen, met tedere ontferming, goedheid, nederigheid, zachtheid en geduld. Verdraag elkaar en vergeef elkaar als de een tegen de ander een grief heeft. Zoals de Heer u vergeven heeft, zo moet ook u vergeven. Voeg bij dit alles de liefde, die de band van de volmaaktheid is. En laat de vrede van Christus heersen in uw hart; daartoe bent u immers geroepen, als ledematen van xc3xa9xc3xa9n lichaam. En wees dankbaar.
” (Kol. 3,9-15)

Enigszins ironisch is het om deze tekst te horen uit de mond van een dominee, aangezien het symbool van de kleding zo duidelijk vorm heeft gekregen in de Katholieke Kerk. Namelijk in de kledij die de priester tijdens de mis draagt en die niet alleen van zeer oude oorsprong is, maar ook een rijke symboliek kent.

Zo zouden de door Paulus genoemde eigenschappen op de volgende manier bij de traditionele betekenis van de priesterkleding passen:

De ontferming – de stola (gekleurde band die van de schouders afhangt)
De goedheid – het manipel (dat vroeger om de linkerarm hing)
De nederigheid – de cingel (koord waarmee vroeger de albe werd omsnoerd)
De zachtheid – de albe (wit onderkleed)
Het geduld – de amict (schouderdoek)
De liefde – het kazuifel (gekleurd bovenkleed als mantel der liefde)

Priester in de traditionele misgewadenSommige van deze kledingstukken (paramenten geheten) hebben traditioneel weliswaar een iets andere symbolische betekenis, maar het rijtje dat Paulus opnoemt leent zich heel goed om ook door deze verschillende paramenten te worden gesymboliseerd.

Voor de goede orde moet wel worden gezegd dat het manipel en de cingel sinds het Tweede Vaticaans Concilie niet meer gedragen worden en dat ook de overige stukken soms door slechts een eenvoudige mantel met daaroverheen de stola worden vervangen.

Hoe jammer dat misschien ook mag zijn, het is altijd nog beter en in ieder geval vele malen sprekender dan de stijve zwarte toga met witte bef die dominees meestal dragen en die niets meer voorsteld dan het gewaad van een ambtsdrager, vergelijkbaar met een rechter of een advocaat….

Advertenties

One thought on “Symbolische kledij

  1. L.S.
    Mijn Loge heeft mij verzocht een korte inleiding te houden over de symbolische betekenis van de lithurgische gewaden die gbruikt worden bij de R.K. Eredienst. Ik zou het zeer op prijs stellen indien U mij wat titels van eenvoudig litteratuur daarover met afbeeldingen zou willen mailen. Bij voorbaat veel dank.
    Vriendelijke groeten,
    P.H.van den Heuvel, Amstelveen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s