Is geloof een privxc3xa9-zaak…?

Tegenwoordig wordt vaak gezegd dat geloof een privxc3xa9-zaak is, of dat tenminste zou moeten zijn. Geloven zou een hoogstpersoonlijke aangelegenheid zijn, voor anderen onbegrijpelijk, en daarom thuishoren binnen de eigen vier muren. Je mag geloven wat je wil, als je een ander er maar niet mee lastig valt… zo is de gedachte…

Dat mag voor veel niet-gelovigen en/of diegenen die religie maar onzin vinden een prettige oplossing zijn, voor Christenen is dat geen optie. Christenen geloven namelijk niet alleen in God en in vele andere dingen, denken niet alleen over deze geestelijke en over wereldlijke zaken na, maar willen vanuit dat geloof ook handelen, worden door dat geloof tot handelen gexc3xafnspireerd…

In navolging van Christus is geloven alleen niet genoeg, het geloof in Christus betekent namelijk ook dat Christenen net als Hij moeten handelen, goed moeten zijn voor de naaste, solidair moeten zijn met anderen en met name met de minder bedeelden en de behoeftigen.
Deze opdracht is kernachtig verwoord in de zgn. 7 werken van barmhartigheid: de hongerigen spijzen, de dorstigen laven, vreemdelingen onderdak bieden, naakten kleden, gevangen verlossen, zieken bezoeken en doden begraven.

Deze zorg voor de medemens kan individueel en heel kleinschalig plaatsvinden en heeft in de hele christelijke traditie ook altijd zo plaatsgevonden, waardoor, vaak in het verborgene, zeer veel goeds is gedaan.
Maar, hoe goed en zinvol ook, zulke kleinschalige hulp en zorg is helaas vaak niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Voor echte en vooral meer structurele verbeteringen doorgaans veranderingen op grotere schaal en op hogere niveaus nodig.

Ook vanuit de Katholieke Kerk heeft men dit al spoedig ingezien en heeft men, zodra het Christendom salonfxc3xa4hig werd, de machthebbers ervan proberen te overtuigen dat het hun plicht als christen was om hun macht en invloed tenminste voor een deel aan te wenden voor de goede zaak, voor de zwakken, de armen en de behoeftigen. Naarmate gedurende de Middeleeuwen de invloed van de Kerk steeds groter werd, wist zij hiermee, zowel direct als indirect, steeds meer te bereiken.

Resultaat was dat een goede zorg voor de onderdanen een vaste taak werd van de christelijke Europese adel, vorstenhuizen en andere bestuurders. Tot op de dag van vandaag is deze zorg terug te vinden bij de christendemocratische politieke partijen.
Het christelijk geloof is dus geen privxc3xa9-zaak, maar (afgezien van alle haken en ogen die eraan kleven) een publieke, zelfs een politieke zaak!

Advertenties

4 thoughts on “Is geloof een privxc3xa9-zaak…?

  1. Lieve mensen,

    Ik woon/werk als overtuigd protestant temidden van een zeer katholiek gebied, maar ik ben al die tijd nog nooit een overtuigd katholiek die over zijn geloof in God sprak en/of relatie met God.

    Ik heb dus sterk het idee dat het geloof een prive zaak geworden is.

    Eerlijk gezegd is dat lijnrecht in tegen de Bijbel!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s