Zinloos?!?

Tijdens de afgelopen WereldJongerenDagen in Keulen waren er, zoals te verwachten was, ook enkele proteststemmen te horen, tegen de Kerk in het algemeen en tegen bepaalde standpunten op het gebied van de seksuele moraal in het bijzonder.

Stelling
Een wat meer georganiseerd protest ging uit van een groep rondom de Duitse filosoof en schrijver Michael Schmidt-Salomon, die in plaats van godsdienst pleit voor een humanistisch athexc3xafsme. Zijn antwoord op de zin van het leven komt ongeveer hier op neer (interview in Focus, nr. 33):

“De aarde en de mensen zijn tijdelijke fenomenen in een zinloos universum, dat eens aan z’n eind is. Wanneer ik weet dat er geen zin op zich is, dan maf ik zelf de zin van mijn leven invullen. Wanneer ik weet dat ik sterfelijk zijn, dan zal ik dit enige leven dat ik heb ook werkelijk leven en genieten. Een oneindig leven zou onverdragelijk zijn“.

Onzin
Dit is een antwoord dat vaker vanuit ongelovige, humanistische of athexc3xafstische hoek te horen is en op zich wel leuk klinkt, maar goed beschouwd tamelijk zin- en inhoudsloos is…:
– Dat mensen de zin van hun leven zelf mogen invullen, zegt helemaal niets over de inhoud van die zin: mensen kunnen (de zin van) hun leven op heel veel verschillende manieren invullen, zowel humanistisch of athexc3xafstisch, maar dus net zo goed ook religieus en godsdienstig.
– Dat mensen sterfelijk zijn en maar 1 leven hebben, is iets wat juist met name het Christendom sterk benadrukt: het gaat om hoe je hier in dit leven leeft (op basis daarvan wacht er eventueel een eeuwig leven in het hiernamaals, maar dat is dus gxc3xa9xc3xa9n tweede kans!). Dat mensen meerdere levens zouden kunnen hebben (rexc3xafncarnatie e.d.) is een idee dat bij sommige andere religies, zoals het Boeddhisme, en bij veel niet (meer) christelijke mensen leeft.

Eigenlijk
Het bovenstaande citaat geeft dus niet alleen geen exclusief humanistisch of athexc3xafstisch standpunt weer, maar toont zelfs het bestaansrecht van een religie zoals het Christendom aan:
– Mensen mogen zelf zin aan hun leven geven: sinds ruim 2000 jaar doen ontelbaren dat door vaak heel bewust en uit het diepst van hun hart te kiezen voor het Christelijk geloof.
– Mensen hebben maar 1 leven: met name Christenen worden ervan doordrongen om daar het beste van te maken, productief te zijn en zich verantwoordelijk te voelen voor zichzelf, voor de medemens en voor de natuur. Immers: na onze dood zal Christus over onze daden oordelen en kan ons als beloning het eeuwig leven te wachten staan… of niet.

Harmonie
Het moge duidelijk zijn dat met een insteek zoals in het citaat, de tegenstanders van religie en Christendom niet erg sterk staan… De stellingen kunnen weliswaar ook gebruikt worden om uitspraken als: “ik heb met niemand wat te maken, ik bepaal helemaal zelf wat ik doe en laat, ik leef tenslotte maar 1 keer!” te rechtvaardigen, maar we hoeven maar 1 stap verder te denken om te zien dat dat onzin is. De mens leeft niet voor zichzelf alleen, zal hoe dan ook met anderen rekening moeten houden, al was het alleen maar omdat je ook in dit ene leven alleen in harmonie met je omgeving en dan vooral in harmonie met je medemens gelukkig kunt worden…

Geef een reactie

