Waarom laat God het kwaad toe?

Regelmatig is de vraag te horen waarom God het kwaad toelaat. Niet gelovige mensen vragen dan: “als er een God bestaat, waarom laat Hij al het kwaad in de wereld dan toe?” en ook vele gelovige mensen stellen deze vraag als zij geconfronteerd worden met natuurrampen, ongelukken, ziekten en het vele leed dat mensen elkaar al te vaak aandoen.

Waarom?
Voor gelovigen is deze vraag des te klemmender omdat zij God hebben leren kennen als Iemand die alwetend, zelfs almachtig, maar bovenal de Liefde zelf is. Waarom zou zo’n God, die al het kwade zou kunnen vernietigen, het dan toch toelaten??

Vrije wil
God laat het kwaad in de wereld toe omdat Hij het bestrijden daarvan aan de mens overlaat. Dat doet Hij niet om er zelf makkelijk van af te komen of om het de mens moeilijk te maken, maar omdat Hij niet anders kan: God heeft de mens namelijk niet als een soort willoze robot willen scheppen, maar als individuen met een vrije wil. En een vrije wil is er pas, als er ook alternatieven, als er keuzemogelijkheden zijn, keuzes tussen uiteindelijk goed en kwaad.

Onvrijheid
Als het kwade er dus niet was en er alleen goede dingen waren, dan viel er niets te kiezen, hoefde er niet bewust gekozen te worden, en had de mens niet echt vrij kunnen zijn, maar had hij een soort dier geweest, want dieren kiezen instinctief, kennen geen keuzevrijheid en dus ook geen verschil tussen goed en kwaad.

Oorzaak en gevolg
Dat het kwaad er is, dat er vreselijke dingen gebeuren is dus een direct gevolg van het feit dat wij mensen met een vrije wil, met keuzevrijheid zijn. En daarin ligt tegelijk besloten dat het onze taak is om met al onze mogelijkheden het kwaad te bestrijden door elkaar te helpen waar we maar kunnen.

11 thoughts on “Waarom laat God het kwaad toe?

  1. Moedige poging die je onderneemt om je geloofsovertuiging uit te dragen.
    Ik zal je daar niet op aanvallen, want ten eerste heeft dit geen zin en ten tweede weet niemand hoe het werkelijk zit. Er zijn namelijk zoveel geloofsovertuigingen en iedereen denkt dat hij de waarheid predikt.
    Ik ben zelf katholiek opgevoed. Maar toen ik 17 was (vrij laat dus) compleet lost geraakt van de katholieke kerk. Ondanks de gesprekken met de jongerenwerker. Alle verhalen herhaalden zich en ik wilde meer weten. Uiteindelijk ben ik in contact gekomen met de boeken van Neil Walsch. Toen viel voor mij de puzzel in elkaar.
    Onderzoek en behoudt het goede…

  2. Bedankt voor je reactie!
    En wat zeggen de boeken van Neil Walsch over het kwaad in de wereld, c.q. waarin verschilt dat met mijn uitleg…?

  3. Nou dat wordt ingewikkeld op dit tijdstip. (ga zo slapen, moet er om 6 uur weer uit)
    Maar het komt er op neer dat iedereen een eigen wil heeft. Dat schrijf jij ook.

    Maar het kwaad bestaat niet zoals jij dat ziet, denk ik. Wat is namelijk het kwaad? Ik vermoed dat je daar de duivel mee bedoeld? Nou in die boeken zeggen ze dus dat de duivel niet bestaat, behalve als je gelooft dat die bestaat.

    Jij bent namelijk een afspiegeling van God. Ja dat staat toch in de bijbel ook. De mens is geschapen naar het evenbeeld van God. Dus dat betekent dat als God de wereld en de toekomst kan scheppen, dan kan jij dat ook.

    Voorbeeld:
    Als jij ergens in gelooft, dan wordt dat de waarheid. Dan komt die toekomst uit. Je moet in een sollicitatie geloven om aangenomen te worden. Met alles in je geest en lichaam. Vol overtuiging, anders kun je het vergeten.

    Weet je nog: Jezus zei: U geloof heeft u gered. Daar zit het hem in. Doordat mensen bidden voor zichzelf krijgen ze hoop en komt hun goddelijk kracht die in hun zit, de ziel (een stukje god in de mens) naar buiten. Die kracht kan bergen verzetten. Maar die weg kan ook op een andere manier dan bidden worden bereikt. Bidden is een hulpmiddel om die goddelijke kracht in je op te roepen.

    Kwaad.
    Als jij gelooft dat de duivel bestaat. Dat je naar de hel gaat, dan gebeurt dat ook, want jouw gedachten komen uit. (Gedachten zijn krachten). Ik zou dus die duivel en die hel niet te serieus nemen. Ik laat me leiden door de liefde voor medemens, dier en natuur. Niet voor de angst voor een spook.

    We leven in een relatieve wereld. Met zogenaamd goed en kwaad. Mocht je toch kiezen om te leven in een wereld met een God en een duivel dan vind ik dat je die zogenaamde duivel niet tegenover God mag neerzetten. De duivel is niet de tegenpool van God volgens de theologie, maar een gevallen engel. Je geeft dan de duivel teveel eer. Ten tweede laat je niet bang maken. Onderzoekt alles en behoud het goede.

    Ik heb nu meer uit mijn eigen pols geschreven dan wat in de boeken staat, want ik ben geen schriftgeleerde. Sorry.

  4. Bedankt voor je uitleg op het zo late tijdstip!

    Of de duivel echt bestaat weet ik niet helemaal zeker, maar indien hij wel bestaat, dan zeker niet als (gelijkwaardige) tegenpool van God, maar, zoals jij ook zegt (en ook de katholieke leer), louter als een gevallen engel.

    In mijn eerste bijdrage bedoelde ik met het “kwaad” echter niet direct de duivel, maar meer al het slechte wat er op de wereld is, zoals (natuur)rampen, ongelukken, ziekten en leed dat mensen elkaar aandoen. En dan ging het om de vraag waarom God dat toelaat.

    Ik heb betoogd dat God dat wel moest toelaten omdat het voortvloeit uit de vrije wil van de mens. Als ik het goed begrijp, zeg jij dat het kwaad “slechts” het gevolg is van ieders eigen gedachten, van datgene waar mensen zelf in geloven en dat dan ook waar wordt.

    Mij lijkt dat nogal sterk, want natuurlijk is het goed om in het goede te geloven en vandaaruit goede dingen te doen, maar het kwade is meestal niet iets wat je zelf over je afroept, maar meer iets wat je van buitenaf overkomt, wat je door anderen wordt aangedaan. Daar heb je met je eigen gedachten weinig invloed op… en zelfs als je om goddelijke kracht bidt, kun je nooit helemaal voorkomen dat kwade dingen van buitenaf je overkomen…

  5. Het is voor mij nu duidelijk wat jij onder het kwaad verstaat. Ik zie dat veel zaken het gevolg zijn van menselijk handelen.

    Voorbeeld: in Haiti spoelden vorig jaar zo’n 1300 mensen weg toen een orkaan overtrok. Is dat het kwaad?? Nee dat is het gevolg van menselijk handelen. Op de Dominicaanse Republiek waren er maar 15 doden. Beide landen liggen op hetzelfde eiland. Reden is dat in het ene land alle natuur was vernield, waardoor erosie toesloeg. Modderstromen kwamen los en hopla de mensen spoelden weg alsof het bomen waren.

    Zo zijn veel gevolgen van natuurrampen het gevolg van menselijk collectief handelen. De vrije wil zegt dat je onder een vulkaan mag wonen, of in een aardbevingszone. Maar je moet zelf instaan voor de gevolgen. Ik neem ook dagelijks het risico om de snelweg op te gaan. Als iets gebeurt dan is dat een gevolg van mijn vrije wil. Maar met positief denken (noem het bidden, noem het meditatie, noem het levenshouding) kan ik wel veel voorkomen. Daar ben ik van overtuigd. Het is wetenschappelijk bekend (wetenschap is ook een soort geloof) dat positieve denkende mensen meer bereiken. Maar ik ben ook een mens en denk ook wel eens negatief.

    Fietsen in onweer. Prima toch. Geen wet die het je verbied. Ziektes? Ook hier zie je veel het gevolg van menselijk handelen. De manier waarop de Aziaten met dieren omgaan, is binnenkort een reden voor een pandemie. Individueel roep je dus niet een ramp over je af, maar wel als gevolg van het handelen van een ander. De mensheid doet het zichzelf aan.

    We denken dus wel hetzelfde, maar vanuit een andere invalshoek. Door onze vrije wil (grootste talent van de mens) kiezen we onze toekomst. Kiezen we hoe het afloopt met ons. Wil je vreemd gaan? Ga je gang, maar wees wel een vent en sta in voor de gevolgen. En die gevolgen zijn groter die je kunt inschatten.

    Weet je, het probleem met het definixc3xabren van kwaad is best lastig. Voor miljoenen in de wereld zijn wij in het Westen het kwaad. Die mensen zijn daar echt van overtuigd. Niet van een overstroming ofzo. Maar goed dit is mijn visie en ik wil die alleen delen met je.

    Groet

  6. Wat vind je van het idee, dat kwaad niet bestaat.
    Stel dat al onze ervaringen ergens in ons geheugen opgeslagen worden, zowel leuk als niet leuk.
    Welk geheugen bereik je het eerste als je terug denkt aan een bepaalde tijd?
    Het leuke of het minder leuke?
    Welke reactie geef je prereflexief als je reageert op iets?

    8)

  7. Doorgaans denkt men in eerste instantie vooral aan de leuke dingen terug. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat er geen minder leuke dingen zijn gebeurd en nog gebeuren…

    Als jij zegt dat het kwaad misschien niet bestaat… hoe zou je alle kleine en grote ellende in de wereld dan willen noemen of duiden…?

  8. Hoe zit het dan met natuurrampen, wat heeft een aardbeving met vrije wil te maken?XDZodat mensen de vrije keuze kunnen maken om de mensen die overleven te helpen. Hmm. Zou ik als nog best flauw vinden van god, geef mensen dan de kans de aardbeving te voorkomen.

  9. Natuurrampen zijn ongelukken die zich voordoen door bepaalde oorzaken vanuit de aarde of door het weer, daar hebben God of mensen nauwelijks invloed op. Net zoals zich ongelukken in het verkeer kunnen voordoen doordat men bijvoorbeeld niet goed oplet. Dat zijn min of meer toevalligheden, soms gaat het net wel goed, soms net niet. Het enige wat ons dan nog rest is inderdaad de keuze maken om de slachtoffers zo goed mogelijk te helpen.

Geef een reactie

