Over de pauselijke kledij

Voor degenen die het misschien nog niet is opgevallen, vermeld ik even dat bij paus Benedictus XVI twee veranderingen met betrekking tot de pauselijke kleding zijn te zien:

Het pallium
Bij zijn inhuldiging bleek hij heel verrassend niet het pallium in de gebruikelijke vorm (een smalle witte strook om de hals met zwarte kruisjes, waarvan een strook midden op de rug en midden op de borst afhangt), maar in een andere vorm (een brede strook over de schouders met rode kruisjes, waarvan twee lange stroken van voor en achter over de linkerschouder afhangen) opgelegd te krijgen.
Deze “nieuwe” vorm van het pallium is een oudere, meer oorspronkelijke vorm, zoals die in het eerste millennium gebruikelijk was en nog steeds in de Oosters-Orthodoxe Kerken gedragen wordt. De herinvoering van deze vorm van het pallium kan dan ook gezien worden als een vriendschappelijk gebaar richting de Protestantse en de Orthodoxe kerken.
Of deze vorm van het pallium met de rode kruisjes louter aan de Paus voorbehouden blijft, of ook aan andere aartsbisschoppen verleend zal worden, zal waarschijnlijk moeten blijken.

Koorkledij
De pauselijke koorkledij bestaat uit een over de gebruikelijke witte toga gedragen superplie (een halflang linnen koorhemd dat vaak rijkelijk met kant versierd is) met daaroverheen een mozzetta (schoudermantel), die ’s zomers van paars-rode zijde en ’s winters van rood fluweel is.
Deze kledij wordt door paus Benedictus XVI nu bij plechtige gelegenheden weer gedragen (bijv. te zien op www.catholicpressphoto.com).
Paus Johannes Paulus II heeft deze kledij bij mijn weten nauwelijks gedragen, terwijl het de sinds de Middeleeuwen voor Pausen zo kenmerkende dracht was, die ook op talloze oude schilderijen te zien is.

8 thoughts on “Over de pauselijke kledij

  1. Geachte heer Sander,
    Ik ben blij Uw webside te hebben gevonden.Kunt U mij de titel geven van een eenvoudig te lezen boek met zo mogelijk wat illustraties waarin ik kan lezen wat de symbolische betekenis is van de lithurgische gewaden die gebruikt worden bij de RK-Eredienst.

  2. Geachte heer Van den Heuvel,
    Niet Sander, maar ik ben de schrijver van deze weblog.
    Wat uw vraag betreft, denk ik dat u het beste “Van Aartsbisschop tot Zonnelied. Sleutels tot het katholiek erfgoed”, geschreven door Mathieu Spiertz (uitgeverij SUN, 1998), kunt raadplegen…
    Met hartelijke groet,
    Caspar

  3. Wat een interessante informatie!
    Ik ben op zoek naar een boek over de symbolische betekenis van liturgische gewaden.
    Is er iemand die mij een tip kan geven?
    Bij voorbaat dank!

  4. L.S.,

    Op welke manier wordt een kerkhof gewijd? En waarom wordt een kerkhof gewijd? Wat is het nut? Ik zou graag wat meer willen weten over de rituelen.
    Ik hoop dat ik op mijn vragen een antwoord krijg of een verwijzing naar een artikel of boek waarin me dit alles wordt uitgelegd.
    Bij voorbaat hartelijk dank voor de moeite.

    Vriendelijke groet, Helen ten Broek

  5. Hallo beste mensen, ik ben niet gelovig maar heb toch een vraag. De paus heeft op sommige foto’s een lange witte hoed met gouden strepen. kan iemand mij vertellen hoe die hoed heet? (liefst voor 9 uur op 19 mei ivm schoolopdracht)

    alvast vriendelijk bedankt,
    valentijn

  6. Ik hoop dat mijn antwoord nog op tijd is… zo’n hoed van de paus heet een mijter en is een hoog puntvormig hoofddeksel dat niet alleen door de paus, maar door alle bisschoppen uit de katholieke kerk wordt gedragen. Vaak is hij wit of goudkleurig versierd, maar soms ook wel in andere kleuren.

    Zie voor meer informatie daarover ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mijter

Geef een reactie

